Økonomiplan 2022-2025 og budsjett 2022
#ovreeikerbudsjett2022 Bli med og si din mening om kommunens prioriteringer for kommende år
Slik foregår budsjettprosessen
Budsjettprosessen har en administrativ og en politisk del. Administrasjonen jobber først med å forberede forslag til budsjett, og deretter behandler de folkevalgte i råd, utvalg og kommunestyre forslaget.
Administrasjonens budsjettprosess
Kommuneadministrasjonen jobber gjennom året med å utforme forslag til økonomiplan og budsjett. Prosessen begynner allerede tidlig på våren. Kommunestyret har et budsjettseminar, hvor de drøfter langsiktige perspektiver og prioriteringer. Omtrent på samme tid er de ulike tjenestene i gang med å se på hvordan de arbeider med ulike eksisterende vedtak og planer, og hva det er som endrer seg i forutsetningene for økonomien. Skjer det for eksempel endringer i befolkningssammensetning, i verdensøkonomien eller i lover og regler som får konsekvenser for Øvre Eiker? I Øvre Eiker kaller vi denne prosessen for "tjenestens gjennomgang".
I august skal som regel de ulike tjenestene være ferdig med å komme med sine forslag til endringer i drifts- og investeringsbudsjettene. Kommunedirektørens ledergruppe (kommunedirektør og kommunalsjefer) drøfter i august-september hva som bør være administrasjonens forslag til prioriteringer på bakgrunn av disse forslagene. Ofte er daglig leder i Øvre Eiker kommunale eiendom KF også med på disse diskusjonene. I løpet av september og starten av oktober jobber kommunalsjefene i ledergruppa med å beskrive mål og tiltak i økonomiplanen, før kommunedirektøren legger siste hånd på verket med bistand fra seksjon økonomi, innkjøp og eierskap. I løpet av oktober kvalitetssikres dokumentet, før det blir presentert offentlig kort før månedsskiftet oktober-november. I 2021 skjedde dette 28. oktober.
Den politiske prosessen
Når kommunedirektøren har presentert sitt forslag, starter den politiske prosessen. I 2021 er denne prosessen endret fra tidligere år, slik at det skjer en mer omfattende behandling i råd og utvalg.
I 2021 arrangerer kommunedirektøren et åpent møte om budsjett og økonomiplan 15. november, hvor alle kan komme og få informasjon, stille spørsmål og si hva de mener.
Eldrerådet, rådet for mennesker med funksjonsnedsettelser, ungdomsrådet og innvandrerutvalget behandler forslagene først. Dette skjer i midten av november:
- Ungdomsrådet: 16. november
- Innvandrerutvalget: 17. november
- Eldrerådet og rådet for mennesker med funksjonsnedsettelser: 18. november.
Når de har kommet med sine innspill, går saken videre til kommunens ulike faste utvalg. Her sitter de folkevalgte fordelt i utvalg ut fra hvilke deler av kommunens virksomhet de har ansvar for å mene noe om. Kommunen har fire slike utvalg:
- Planutvalget
- Utvalg oppvekst
- Utvalg næring og kultur
- Utvalg helse og omsorg
Disse utvalgene behandler økonomiplanen 23. november, og kommer der med sine forslag.
Kommunen har et eget folkevalgt organ med ansvar for økonomi. Dette kalles formannskapet. Formannskapet er de som har ansvaret for å "innstille" på økonomiplan og budsjett. Det betyr at det er de som foreslår hva kommunestyret til syvende og sist skal vedta. Formannskapet gjør dette 24. november.
Når formannskapet har behandlet sin innstilling, legges budsjett og økonomiplan ut til "offentlig ettersyn", som loven kaller det. Det er fordi alle skal kunne kommentere på hva de folkevalgte foreslår skal bli neste års prioriteringer og pengebruk.
For at alle skal ha mulighet til å komme med sine innspill også i denne fasen, skal de folkevalgte også kunne ta i mot innspill på møter i utvalgene 30. november og formannskapet 1. desember.
I kommunestyrets møte 15. desember blir økonomiplan, budsjett og gebyrhefte endelig vedtatt. Deretter legger kommuneadministrasjonen dokumentene ut i endelig versjon, sender det inn til statens myndigheter og sørger for at administrasjonen følger opp. Kommunedirektøren rapporterer tilbake til politikerne om oppfølgingen etter hvert tertial - i praksis i juni og oktober.